چرخ و فلک چشم دبی
نوشته شده توسط : آس چارتر

معرفی بزرگترین چرخ فلک جهان

چرخ و فلک لندن چشم لندن و  چشم لاس وگاس بزرگ ‌ترین چرخ و فلک های جهان بودند که تا ۱۳۴ متر و 167 متر ارتفاع آنها می رسید، در سال 2015  توسط دو شرکت غول مهندسی سازه، استارنث و هیوندای در شهر دبی ساخت چرخ و فلک عین دبی آغاز گردید، و بعد از سال ها تلاش ساخت این چرخ فلک در 21 اکتبر سال 2021 به پایان رسید، و توانست لقب بزرگترین چرخ فلک دنیا را با 250 متر ارتفاع از بزرگ ‌ترین چرخ و فلک جهان از چشم لندن و چشم لاس وگاس را به خود اختصاص داد. چرخ و فلک چشم دبی با کمک مهندسان 10 کشور جهان از جمله کشورهای آلمان، کره جنوبی، فرانسه، انگلستان، هلند و ... ساخته شده است. چرخ و فلک چشم دبی در یکی از جزایر مصنوعی دبی بنام جزیره مصنوعی بلوواترز ساخته شده است. این سازه سازه ‌ای بی ‌سابقه در دنیای مهندسی است که یکی از سازه های مورد احترام و مورد توجه مهندسان جهان می باشد، که به آن لقب بزرگترین سازه ی جهان را دادند. در نقطه اوج چرخ و فلک دبی دید و چشم اندازی زیبا از دریای خلیج فارس و شهر دبی ۳۶۰ درجه از  کل دبی را دارید. 

 مشخصات چرخ و فلک چشم دبی

چرخ و فلک چشم دبی از 11200 تن فولاد که 33 درصد فلز بیشتر آن از برج ایفل استفاده شده است. قطر هسته اصلی چرخ و فلک دبی 6 متر و نیم است، قطعات این چرخ و فلک چشم دبی در کشور امارات ساخته شده است. طوقه چرخ و فلک چشم دبی از فولاد باکیفیت و محکمی که در صنایع اتمی به کار رفته تشکیل شده است. این فولاد وزن کمتر و مقاومت بیشتری نسبت به فولاد ساده دارد. وزن چرخ و فلک دبی حدود ۱۰،۰۰۰ تن یعنی وزنی حدود 13 هواپیمای ایرباس  a380sمی باشد. کابل‌های سیمی در چرخ و فلک چشم دبی شامل ۱۹۲ کابل  با طولی حدود 2400 کیلومتر است، هر پره چرخ این چرخ و فلک 5 تن وزن دارد که طول آن بیشتر از یک زمین فوتبال است، چرخ و فلک چشم دبی دارای ۴۸ اتاقک می باشد که ظرفیت آن حدود ۱۷۵۰ نفر می باشد. این چرخ و فلک با سرعت بسیار کمی حرکت می ‌کند و هر دور 360 درجه آن حدود 48 دقیقه می باشد. گنجایش هر کابین چرخ و فلک چشم دبی حدود 40 نفر است.

 مقایسه بزرگترین چرخ و فلک های جهان با چرخ فلک چشم دبی

بزرگ ‌ترین چرخ‌ و فلک‌های جهان قبل از احداث چرخ فلک چشم دبی عبارتند از:

چرخ و فلک لاس وگاس: این چرخ‌ و‌ فلک در سال ۲۰۱۴ افتتاح شده است و حدود ۱۶۷ متر ارتفاع، ۲۸ کابین کروی شکل و ۴۰ نفر ظرفیت دارد.

چرخ و فلک سنگاپور: این چرخ‌ و‌ فلک در سال سال ۲۰۰۸ افتتاح شده است و حدود 164 متر ارتفاع ۲۸ کابین و ۲۸ نفر ظرفیت آن می باشد.

چرخ و فلک ستاره نانچانگ: این چرخ و فلک در سال ۲۰۰۶ افتتاح شده است و حدود 160 متر ارتفاع 60 کابین و ظرفیت 8 نفراست.

چرخ و فلک چشم لندن: این چرخ و فلک در سال ۲۰۰۰ افتتاح شد، ارتفاع این چرخ فلک ۱۳۵ متر و 32 کابین و ظرفیت ۲۵ مسافر می باشد.

چرخ و فلک اسب سرخ اوساکای ژاپن: در سال ۲۰۱۶ افتتاح شده است و ۱۲۳ متر ارتفاع دارد.

چرخ و فلک چشم اورلاندو ایالت فلوریدا: در سال ۲۰۱۵ افتتاح شده و ارتفاع آن ۱۲۲ متراست.

چرخ و فلک ستاره ملبورن و چرخ‌ و فلک‌های فوکوکا در ژاپن، ژنگژو در چین، چانگشا در چین، تیاجین در چین و سوژو در چین نیز ۱۲۰ متر ارتفاع دارند که از بزرگ ‌ترین چرخ‌ و فلک‌های جهان می باشند.

 





:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: